W niniejszej publikacji autorzy starali się odpowiedzieć na pytanie w jakim stopniu duża inwestycja komunikacyjna, jaka jest budowa autostrady wpływa na gospodarkę lokalnych złóż kopalin okruchowych, to jest czy i w jakim stopniu są one wykorzystywane oraz na ile ewentualna wzmożona eksploatacja złóż może wpłynąć na uszczuplenie ich rezerw zasobowych. W pracy przeprowadzono analizę na jednym z ukonczonych odcinków autostrady A-2 Września - Nowy Tomyśl.
Intensywna eksploatacja skutkuje znacznymi przekształceniami terenu oraz brakiem działań rekultywacyjnych. Zadanie to powinno należeć do priorytetów zagospodarowania przestrzennego gmin w okresie po zakończeniu inwestycji.
REFERENCJE(5)
1.
PIOTROWSKA A., Kruszywa naturalne, [w:] BILANS zasobów kopalin i wód podziemnych w Polsce za lata 1996-2006. PIG, Warszawa, 1997-2007.
STRYSZEWSKI M., Metoda bilansowania popytu z produkcją w regionach eksploatacji surowców skalnych na przykładzie kruszyw drogowych, Zesz. Nauk. AGH. Górnictwo, 162, s. 3-87, 1993.
STRYSZEWSKI M. (red.), Programowanie eksploatacji 1 zagospodarowania terenów pogórniczych złóż kruszywa naturalnego w dolinach rzek karpackich na przykładzie Karpat Zachodnich, Ucz. Wyd. Naukowo-Dyd. s. 5-28, AGH Kraków 2006.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.